Tulppaa vanhat kairareiät uudella kustannustehokkaalla menetelmällä

Vuotavatko vanhat kairareiät kaivokseen vettä tai soijaa? Aiheuttavatko avonaiset kairareiät ongelmia louhinnassa tai räjäytystöissä? Maksaako kairakoneen seisottaminen betonointityössä liikaa? Nämä ongelmat on nyt ratkaistu. 

Patentoitu tulppa jopa 100 metrin syvyyteen ilman kairakonetta

Palsatech on yhteistyökumppaneineen kehittänyt uuden, ainutlaatuisen menetelmän vanhojen kairareikien betonointiin. Ideana on patentoitu tulppa, jonka asentamiseen ei tarvita kairakonetta. Tulppa voidaan viedä jopa 100 metrin syvyyteen, jonka jälkeen reikä on mahdollista betonoida haluttuun syvyyteen saakka.

Reikien betonoinnissa käytetään erikoisbetonia joka tukkii tiiviisti kallioraot ja suuaukot sekä kuivuu erittäin nopeasti. Seoksen menekki on entistä paremmin hallittavissa – et maksa turhasta. 

Hanki kairareikien betonointi uudella menetelmällä Palsatechiltä. Se on tehokas keino parantaa kaivoksen kannattavuutta ja turvallisuutta, kun vesi ei pääse kulkeutumaan kairareikiä myöten maan alle.

Betonointityön vaiheet:

  1. Kaluston kuljetus kohteeseen. Sijainti ei ole ongelma. Laitteistona käytämme Kati Oy:n valmistamaa siirrettävää betonointiasemaa, joka toimii sisäisellä vesikiertojärjestelmällä. Saatavana myös maastokelpoisia kuljetusvälineitä.
  2. Reikäpaikan paikannus, valokuvaus ja testaus
  3. Tulpan vienti ja ankkurointi (0–100 m syvyyteen), tulpan kesto n.200 kg
  4. Erikoisbetonin valmistus ja pumppaus reikään
  5. Reikäpaikan jälkitarkastus, valokuvaus ja testaus
  6. Raportointi

Ota yhteyttä Mika Alasuutariin puh. +358 40 514 4505 tai mika.alasuutari@palsatech.fi

Uutiset

5.5.2017

Rakennusgeologista osaamista

Palsatech Oy on laajentanut toimintaansa ja ollut mukana useissa infra-rakentamisen projekteissa. Kemiin perustettu palvelukeskus mahdollistaa modernit puitteet geoteknisten mittausten ja rakennusgeologisen raportoinnin suorittamiseen.

Geologi Jari Mannila (FM) edustaa yhtiön rakennusgeologista osaamista. Jarilla on 10 vuoden kokemus niin kaivosten kehitysprojekteista, malminetsinnästä kuin rakennusgeologisista tutkimuksista.

Jarilla on vahva kokemus rakennusgeologisesta Q’-luokittelusta ja raportoinnista. Hän on työskennellyt suurimman osan tästä ajasta Länsimetro Oy:n työmailla Palsatech:n ja Suomen Malmin palveluksessa. Hänen muita työtehtäviään pääkaupunkiseudulla rakennusgeologisiin projekteihin liittyen ovat olleet Pisararadan ja Kalasataman parkkihallin geologiset tutkimukset sekä Espoon Kehä I Håga-tunnelin kairareikien geologinen raportointi.

”Muita rakennusgeologisia projekteja, missä olen saanut työskennellä ovat mm. Pirkanmaan keskuspuhdistamo Tampereella, Fennovoiman ydinvoimalahanke Pyhäjoella, Borealis Polymers Oy Kilpilahdella Porvoossa sekä Saimaan merireikien geologinen raportointi (Posiva, 1700m)”, Jari Mannila toteaa.

Yhtiö pyrkii toiminnassaan monipuolisuuteen, joka mahdollistaa kestävän työllistämisen. ”Monipuolinen geologi voi työskennellä niin kaivos- kuin infrateollisuudessakin. Tällaisille geologeille on helpompi löytää projekteja. Olemme pyrkineet viemään yhtiömme osaamista uudelle tasolle ja tätä kautta pystymme tarjoamaan geologista palvelua sekä kaivos- että infrateollisuuden tarpeisiin”, yhtiön päägeologi Hannu Ahola toteaa.